dieta jablkowaJeśli poszukiwaliście kiedyś informacji na temat diety jabłkowej to zapewne spotkaliście się z opisami jej dwóch różnych wariantów.

Pierwszy wariant jest bardzo restrykcyjny i zakłada spożywanie przez 3 dni posiłków złożonych wyłącznie z jabłek i płynów. Jabłek można oczywiście zjadać do woli. Zanim naświetlę wady tego sposobu dodam tylko, że moim zdaniem jest to doskonały przykład nie tylko bardzo głupiej i szkodliwej, ale także bezsensownej diety.

W drugim wariancie jest już trochę lepiej chociaż nadal bardzo daleko mu do przyzwoitości. Dieta jabłkowa w tym ujęciu polega na spożywaniu pięciu, niezwykle niskokalorycznych posiłków, których głównych składnikiem mają być jabłka. Przykładowy jadłospis wygląda mniej więcej tak

1 posiłek – pokrojone jabłko + jogurt naturalny 0% z cząstkami grejfruta + kromka chrupkiego pieczywa + łyżka płatków kukurydzianych + kawa lub herbata

2 posiłek – kilka liści sałaty + jabłko + 2 starte marchewki wszystko to polane jogurtem 0 %. Całość uzupełnić kromką pieczywa pełnoziarnistego

3 posiłek – 2 naleśniki smażone bez tłuszczu z musem jabłkowym + sok warzywny

4 posiłek – jogurt 0% + starte jabłko

5 posiłek – sałatka z 200 gram białej kapusty, łyżki ziaren ze słonecznika, jabłkiem, sokiem z cytryny, łyżką oliwy + kawa z chudym mlekiem

I tak przez 5 kolejnych dni.

Wady diety jabłkowej

Jeśli chodzi o wariant pierwszy to powiem krótko – 3 dniowy idiotyzm, w takcie którego oprócz kilku litrów wody z organizmu (to będzie ta utrata wagi, która niestety wróci w 24 h z nawiązką) stracicie też siły i dobre samopoczucie. Mogą wystąpić omdlenia, wahania nastroju, poddenerwowanie i szereg innych przypadłości. Sposób ten nie daje długotrwałej utraty wagi na jaki zazwyczaj liczą osoby rozpoczynające odchudzanie.

Wariant drugi natomiast mogą charakteryzować następujące słowa: za mało kalorii, za krótko. Jak mantrę będę powtarzać, że tłuszczu zgromadzonego przez długie lata czy miesiące nie da się pozbyć w kilka dni. Wymaga to długotrwałego i systematycznego wysiłku – oczywiście jeśli ma to być sposób zdrowy. Szkoda waszego czasu na cudowne, kilkudniowe diety odchudzające / oczyszczające skoro i tak, żeby schudnąć będziecie musieli od razu po ich zakończeniu przejść w „normalny tryb odchudzania”. Inaczej powrót wagi gwarantowany. Lepiej od razu zabrać się do rzeczy prawidłowo, bez ryzykowania zdrowia.

Ponadto, jak każda dieta monotematyczna, dieta jabłkowa nie dostarcza wystarczającej ilości składników odżywczych, które są wymagane dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. O różnorodności nie wspomnę.

Jabłka są wprawdzie zdrowe, zawierają witaminy i sporo błonnika, ale pamiętajcie żeby nie przesadzać.