dieta kapuścianaDosyć stara dieta, podobno powstała ponad 20 lat temu. Zachwalana jest nie tylko jako doskonały sposób na schudnięcie, ale także, o zgrozo, jako bardzo zdrowy sposób! Argumentacja kończy się jednak na wymienianiu niesamowitej ilości witamin jakie ma w sobie kapusta (C,E,A),wysokiej zawartości błonnika i różnych pierwiastków (fosfor, wapń itd.). Argumenty te są, delikatnie mówiąc, nietrafione (co wyjaśnię w dalszej części artykułu).

W skrócie dieta kapuściana polega na ścisłym stosowaniu „kapuścianego” jadłospisu przez równe 7 dni. Posiłki w tym czasie mają się składać głównie z zupy kapuścianej urozmaicanej od czasu do czasu innymi warzywami, owocami i przez 2 dni odrobiną mięsa.

Takie postępowanie ma zapewnić znaczny, bo około 6 kg, ubytek wagi – niestety będzie to głównie woda i masa mięśniowa (tłuszczu raczej niewiele). Jak zwykle w przypadku tego typu diet można się spodziewać znacznego efektu jojo po zakończeniu.

WADY

Dieta kapuściana to dieta:

a) złudna – utrata wagi w tym przypadku to głównie woda i mięśnie, czyli to co akurat chcemy zachować (więcej mięśni to większe spalanie kalorii w spoczynku). Woda szybko wróci, a organizm będzie usiłował zabezpieczyć się na przyszłość przed okresami głodu i zgromadzi w tym celu dodatkową tkankę tłuszczową. Żeby utrzymać efekty tej diety trzeba właściwie przejść na inną dietę – bez sensu. Lepiej od razu zacząć się odchudzać prawidłowo.

b) monotematyczna – nie od dziś wiadomo, że prawidłowe odżywianie polega na dostarczeniu wielu różnych składników odżywczych, czego w kapuście oczywiście nie ma. Organizm nie będzie prawidłowo funkcjonował jeśli pozbawimy np. protein. Mało różnorodne odżywianie upośledza niektóre funkcje organizmu, czasem nawet trwale.

c) zbyt krótka – nie da się skutecznie odchudzić w tydzień. Odchudzanie to proces, który, o ile ma być bezpieczny i zdrowy, musi trwać dłuższy czas. Organizm musi się wpierw przystosować do nowego sposobu odżywiania, szok nie jest wskazany. Żeby schudnąć trzeba na stałe zmienić nawyki żywieniowe!

d) szkodliwa – jak każda dieta, zbyt uboga w składniki odżywcze, spowoduje szereg skutków ubocznych z osłabieniem i rozdrażnieniem na czele. Spowolni także wasz metabolizm, co poskutkuje wolniejszą „przemianą materii”, gorszym trawieniem i w rezultacie znacznie obniży zdolność organizmu do spalania rezerw energetycznych z brzucha, ud, pupy itd. Mogą się przytrafić także poważniejsze schorzenia zwłaszcza u osób chorujących np. na cukrzycę (zdrowi też nie są bezpieczni).