dieta hayaDieta dr Haya znana jest również pod hasłem dieta rozdzielna lub dieta niełączenia. Jest to dość popularna dieta, która ma wielu zwolenników zwłaszcza wśród internetowych „dietetyków”. Chociaż sposób ten zapewnia utratę masy ciała to jednak ciężko go nazwać racjonalnym sposobem odżywiania, a stosowanie go w dłuższym czasie może doprowadzić do wyniszczenia organizmu i wielu chorób (w zależności od wersji). W krótkim okresie dietę tę stosują głównie desperaci lub osoby nie znające się na dietetyce w ogóle. Wielu ekspertów uważa, że stosowanie diety rozdzielnej w ogóle mija się z celem. Efekty jakie można dzięki niej uzyskać nie odbiegają bowiem od efektów osiąganych przy korzystaniu z bardziej racjonalnych diet odchudzających, natomiast ponosi się, w tym przypadku, niepotrzebne ryzyko pogorszenia się stanu zdrowia.

Dieta niełączenia powstała na początku XX wieku i została stworzona przez amerykańskiego lekarza dr Williama Howarda Haya, który propagował teorię jakoby niełączenie ze sobą różnych grup składników pokarmowych prowadzi do utraty masy ciała i poprawy stanu pacjentów cierpiących na choroby układu krążenia i układu pokarmowego. Zauważył on, że poszczególne makroskładniki (białko, węglowodany, tłuszcz) są przez organizm trawione w inny sposób, za pomocą różnych enzymów i w różnym czasie. Powstałe w ten sposób obciążenie organizmu miało być przyczyną otyłości i wielu chorób. Podzielił zatem produkty na 3 grupy: białkowe, węglowodanowe, neutralne i zalecał spożywanie pokarmów skomponowanych tak, żeby w pojedynczym posiłku produkty białkowe nie były łączone z węglowodanowymi. Produkty z grupy neutralnych można było dodawać dowolnie.

Do grupy białkowej zaliczane są: mięsa, wędliny, jajka, ryby i owoce morza, produkty sojowe, jogurty, sery białe itd.

Do grupy węglowodanowej: pieczywa, produkty zbożowe, kasze, ryż, ziemniaki, produkty mączne, owoce itp.

Grupę neutralną stanowią: tłuszcze, przyprawy, zioła, grzyby itd.

Dieta wymaga spożywania 5 posiłków w ciągu dnia w odstępach 3 – 4 godzinnych przy czym śniadanie, obiad i kolacja mają mieć większą kaloryczność niż 2 przekąski pomiędzy nimi. Rezygnujemy z alkoholu, słodyczy i żywności wysoko przetworzonej typu fast – food.

W ciągu dnia należy zjeść przynajmniej jeden posiłek białkowy i jeden węglowodanowy oraz jeden złożony z owoców. Dwa pozostałe dobieramy według ochoty.

Takim sposobem należy odżywiać się przez około 3 tygodnie.

Dlaczego nie poleca się diety Haya?

Dieta rozdzielna, na pierwszy rzut, oka wydaje się całkiem przyzwoitym systemem żywieniowym. Stosuje się do kilku ogólnie przyjętych w dietetyce zasad czyli rozdziela dzienną dawkę kalorii na 5 posiłków spożywanych co 3 – 4 godziny oraz nakazuje rezygnację z produktów niezdrowych (alkohol, słodycze, fast – food). Ma jednak zasadnicze wady, które eliminują ją jako zdrową dietę odchudzającą:

– Zbyt niska kaloryczność (około 1000 kalorii dziennie) nie pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Standardowo przy tak ubogiej diecie wystąpią też problemy z osłabieniem, wyczerpaniem, brakiem koncentracji itd.

– Brak możliwości stosowania jej przez dłuższy czas, ze względu na niską kaloryczność.

– Brak okresów wejścia i wyjścia z diety co poskutkuje efektem jojo, czyli gwałtownym przybraniem na wadze po skończeniu okresu odchudzania.